Nieske ([info]nieske) wrote,
@ 2009-06-01 23:53:00
Previous Entry  Add to memories!  Tell a Friend  Next Entry
Entry tags:interactief

"25 and over"
Ik vond op internet een interessante lijst met een soort algemene regels voor als je (boven de) 25 bent. Ik werd er eerst een beetje opstandig van (want waarom zou je nou opeens volwassen moeten zijn op je 25e), maar eigenlijk zit er best wel wat in. Dingen als: het is niet cool meer om te kotsen van de alcohol. Zorg ervoor dat je minstens één setje echt nette kleren hebt (voor bruiloften, begrafenissen etc). Wees op tijd. Ik hou me niet helemaal aan sommige dingen op de lijst (vooral "vertel niet iedereen al je bizarre dromen"), maar het is zeker interessant om te lezen.

Ik had eigenlijk nog een paar extra regels bedacht, zoals "Leer spellen en schrijven", "Trek je eigen plan", "Knip die vieze staart / dreads af", "Gooi t-shirts met gaten / hello kitty weg", "Doe niet moeilijk over een paar euro", "Serveer mensen geen hoofdpijnwijn en euroshopperbier op feestjes". Maar ik realiseerde me tijdens het schrijven van deze post dat eigenlijk alle regels zo ongeveer samen te vatten zijn tot drie hoofdprincipes:

Regel A: Geef toe dat je volwassen wordt. Dit is zo ongeveer het moment waarop de anti-volwassenheids-air een beetje sneu begint te worden.
Regel B: Neem verantwoordelijkheid. Neem initiatief. Loop niet achter de groep aan. Maar ook: stop met smoezen verzinnen.
Regel C: Wees je bewust van hoe je overkomt. Van "verzorg jezelf" tot "observeer en respecteer de mores van de groep".

Ben je het niet eens met mijn regels? Of de regels van 25 and up? Heb je toevoegingen? Graag! Discuss in the comments.




(21 comments) - (Post a new comment)


[info]anomander_rake
2009-06-02 11:37 am UTC (link)
Persoonlijk ben ik van mening dat mensen die door omstandigheden geen normale jeugd hebben gehad, 5 bonusjaren mogen hebben om de schade in te halen. (debating-point!)

En aangezien ik mij dan op mijn dertigste pas aan de regels had moeten houden, moet ik toegeven dat ik het eens ben met de regels en het lukt mij om mij daaraan te houden. Ik neem zowel werk als studie serieus, al blijf ik een beetje silly. Binnenkort ben ik gewoon student af en werkzoekende, net als elke volwassene. :P

Een toevoeging is om te stoppen met hopeloze relaties met veel te jonge personen of relaties die lijken op soap-relaties (knipperlicht, vreemdgaan, drama, zelf-destructief gedrag.)

Maar mijn staart blijft nog even, vooral omdat de reacties zo negatief zijn als ik zeg dat hij er mogelijk een keer afgaat.

(Reply to this) (Thread)


[info]llenya
2009-06-02 12:14 pm UTC (link)
stoppen met smoezen :)

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]anomander_rake
2009-06-02 05:25 pm UTC (link)
Maar dan kom ik in de knoop met: respecteer de mores van de groep. :)

(Reply to this) (Parent)


[info]llenya
2009-06-02 12:13 pm UTC (link)
Inderdaad, nokken met de hoofdpijnwijn :)! En ja, neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven, geluk en talenten.

Verder: (in het algemeen)
- Ophouden met het zielige, afhankelijke meisjes-gedoe (ihgv vrouwen). Een ander gaat het niet voor je doen.
- Leer jezelf kennen.
- Oh ja en ook: leer omgaan met kritiek/feedback! Haal er iets uit dat je kunt gebruiken. Zo leer je nog eens wat over hoe je overkomt (handig bij sollicitatie- en andere moeilijke gesprekken etc. etc.)

(Reply to this)


[info]jaii_lana
2009-06-02 01:27 pm UTC (link)
als je leven kut is doe er dan alles aan om het te ontkutten. Is het moeilijk, vraag dan om hulp: schuldsanering, vrienden, psichologen haptotherapeuten, pedicure, noem maar op!

(Reply to this) (Thread)


[info]jaii_lana
2009-06-02 01:28 pm UTC (link)
spellinggoeroes in mijn geval

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]llenya
2009-06-03 10:21 am UTC (link)
'leer jezelf kennen'...check! :)

(Reply to this) (Parent)


[info]machil
2009-06-02 01:36 pm UTC (link)
Ik kan me in de meeste punten eigenlijk best vinden. Raar ik had verwacht dat ik met mijn Peter Pan syndroom toch meer verzet zou hebben tegen zulke punten.

(Reply to this)


[info]breun
2009-06-02 03:48 pm UTC (link)
Vooral regel 9 ("Learn to walk in heels") lijkt mij van het hoogste belang!

(Of is dat nou weer onvolwassen van mij om te zeggen, als 'over 25'-jarige?)

(Reply to this) (Thread)


[info]machil
2009-06-02 06:00 pm UTC (link)
hehehe ik vond mezelf te oud om die grap te maken;)

(Reply to this) (Parent)


[info]nieske
2009-06-03 08:45 am UTC (link)
Ja, de hakken (en de thank you notes, zoals Rianne ook al opmerkt) waren voor mij ook een beetje afhaakpunten...

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]breun
2009-06-03 09:28 am UTC (link)
Ik denk wel altijd als ik vrouwen op hoge hakken zie lopen die er duidelijk moeite mee hebben iets van: "Och gut, doe dat nou niet." (Verder heb ik absoluut niks tegen vrouwen die hoge hakken dragen overigens.)

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]nieske
2009-06-03 09:35 am UTC (link)
Tuurlijk! Goede hakken > geen hakken > slechte hakken. Toch?

(Reply to this) (Parent)(Thread)


[info]breun
2009-06-03 09:49 am UTC (link)
Dat is correct.

(Reply to this) (Parent)


[info]lievig
2009-06-03 08:42 am UTC (link)
Bedankt voor dit bericht op mijn 25e verjaardag! Super handig. Ik ben het volledig eens met jouw 3 regels, maar vind de regels van die website soms een beetje te ver gaan. Een "thank-you" note? En hakken zijn leuk, maar andere schoenen kunnen ook mooi zijn (en beter voor je lijf).

En over regel C: ik heb zaterdag 2 niet-wijde broeken gekocht! En alle Overseas gaan richting de kledingcontainer.

(Reply to this) (Thread)


[info]nieske
2009-06-03 08:44 am UTC (link)
Hee, goed bezig :) En gefeliciteerd!

(Reply to this) (Parent)


[info]llenya
2009-06-03 10:20 am UTC (link)
Goed zo! Zie je nou wel :)

(Reply to this) (Parent)


[info]swiert
2009-06-03 09:20 am UTC (link)
superleuk en supereens. Het stuk is duidelijk geschreven voor vrouwen (wel met mannen in het achterhoofd), maar het heet volwassen worden en het hoort er voor een groot gedeelte bij. Leuk stuk!

(Reply to this)


(Anonymous)
2009-06-03 01:44 pm UTC (link)
Confronterend. Maar waarschijnlijk wel waar.
Misschien wordt het tijd dat ik weer eens wat meer omga met 25+'ers, want ik kán me wel degelijk zo gedragen, maar doe het in 'jeugdig' gezelschap bijna nooit.
Over de punten op de gelinkte site: hoe verder je doorleest, hoe duidelijker het wordt dat in sommige kringen wel erg kleingeestig wordt gedacht over de 'eigen identiteit'. Precies doen wat er van je verwacht wordt, is ook maar zozo. Er staat nog net niet in welke bladen je zou moeten lezen om een interessant verhaal te kunnen vertellen.

In de familie- en vriendenkring van mijn ouders (en die zijn toch echt wel boven de 25) wordt het juist leuk gevonden als je vraagt of je ergens mag blijven slapen als je er onderweg toch langskomt. Vertel je achteraf dat je in dit en dat hotel zat, dan is men beledigd dat je niet langs bent gekomen.

Over uitnodigingen: hè bah. Ik hoop dat ik niet al teveel van dat soort uitnodigingen krijg. Een enkele bruiloftskaart bevat een r.s.v.p., en ik heb laatst pas geleerd wat dat betekent. Allerminst handig. Zo'n feest is sowieso groot genoeg om rekening te kunnen houden met me, of ik nu wel of niet kom.
En 10%x2=20% fooi? Standaard? Bah, wat poenig en nouveau-riche. Fooi geef je als je buitengemeen tevreden bent over het geleverde of de omlijsting daarvan. En dan nog steeds geen 20%, dat is ronduit neerbuigend.

Kortom: ik word er ook heel erg opstandig van, maar kan me bij nadere lezing in het meeste wel enigszins vinden. Gelukkig ben ik vroeger al opgevoed, zodat ik nu niet uit een blog mezelf hoef op te voeden.

Fredtdtje

(Reply to this) (Thread)


[info]nieske
2009-06-03 01:50 pm UTC (link)
Die 20% is natuurlijk gewoon Amerikaans. Want daar is 15% standaard fooi (staat eigenlijk gelijk aan 0% fooi bij ons) en als je het dus best goed vond geef je 20%. Dus op dat punt moet ik je toch tegenspreken :)

En ja, natuurlijk moet je het grootste deel van de regels met een korreltje zout nemen (vandaar ook mijn regel B: loop niet achter de groep aan). Zo hangt de kwestie van welke bladen je moet lezen om leuk mee te kunnen praten natuurlijk vooral af van met welke groep je mee wil praten, maar los daarvan zou ik een basiskennis van het wereldnieuws toch wel aan iedereen willen aanbevelen.

(Reply to this) (Parent)


[info]dwizzy
2009-06-05 10:11 pm UTC (link)
Het meeste moeite heb ik met regel A, in relatie tot regels B & C. Anti-volwassenheids-air is op te vatten als willen overkomen als recalcitrant, dan dekt C het al. Maar ook als niet achter de groep aan willen lopen ad B. Andersom is 'volwassen' juist voor velen het conformisme aan alle andere volwassenen in hun little boxes.

Allas, ik wil die 25-grens niet erkennen maar dat zal wel door mijn leeftijd (25) komen. Het idee dat op hakken lopen juist vanaf 25 nìet meer zou mogen, zal wel aan mijn geslacht liggen. Met een hoop kan je al op of voor je 20e beginnen. Spellen en schrijven moet je toch op school al onder de knie hebben, de staart&dreads zijn er al lang af, voor euroshopperbier ben ik altijd al te elitair geweest en shirts met gaten gooi ik niet weg. Ik kan ze gewoon niet meer door de week dragen. Een vriend wees me op de harde werkelijkheid: de werkweek zal gewoon wennen worden, maar je hebt de weekenden nog.

(Reply to this)


(21 comments) - (Post a new comment)

Create an Account
Forgot your login or password?
Login w/ OpenID
English • Español • Deutsch • Русский…